Belgie za 6 dní

20. září 2018 v 2:51 | Lux |  Exotika blízká i daleká
Ahoj!
Nevím, jak se to stalo, ale v záplavě všech těch dětiček, dítek a harantů, co se chystaly do školy, jsem se nějak pozapomněla. Když jsem se vzpamatovala, vyvstal mi v diáři týden volna mezi pracemi. No dobře, 6 dní, ale stejně.. Co s nimi? To bych nebyla já, kdybych někam nevyrazila.

Volba padla na zemičku čokolády, waflí a hranolek a čůrajících dětí - Belgii. Původně byl v plánu jen Brusel, ale týden byl dost času, takže jsem musela i jinam. Vznikl z toho takový roadtrip vlakem (takže vlastně railwaytrip). Nakonec jsme
ve 2 (kamarádka T. a já) za 6 dní viděly 3 města (Brusel, Brugge, Antwerp), nachodily přes 100 km a sežraly nespočet hranolků.

DEN 1. - 2. Brusel
Začaly jsme samozřejmě hlavním městem Belgie, Bruselem. Nedaleko (městečko Charleroi) nám totiž přistálo letadlo, tak to bylo vcelku logické. Transfer na bruselské nádraží (stál mimochodem nejvíc ze všech dopravních prostředků), chůze na studentský hostýlek a první procházka do centra. Musím říct, že jsme bydlely opravdu kousíček náměstí Grande-Place a omylem tam trefily hned ten první den. Monumentální radnice s vysokou věží Vás okouzlí, stejně jako zlacené domy zbytku náměstí. Za slunečných dnů dokonce házejí prasátka.

Malou uličkou lákadel, kde jsou po obou stranách výlohy s vyzdobenými waflemi a kterou nás celou dobu provázela božská vůně, jsme se ocitly před jedním ze symbolů Belgie - Manneken Piss. Prostě čůrající chlapeček, čůrá obvykle vodu, ale při velkých festivalech i alkohol. Taky prý má zásobárnu kostýmů pro různé příležitosti. A jeho modely a sošky najdete fakt všude, takže takováhle fotka z dálky bohatě stačí. V Bruselu se vyskytuje také jeho protějšek Jeanneke Piss - čůrající holčička. Byly jsme se na ní mrknout, ale to už bylo opravdu lehce perverzní a navíc byla ta socha fakt divná, tak jsme se dlouho nezdržely.

Přešly jsme na důstojnější místo, královský palác a následně katedrála sv. Michaela. Jako moderní budovu jsme letmo zkoukly Evropský parlament. (Na tu svou EU jsou belgičané opravdu hrdí.)

Celou procházku jsme zakončily kousek nad městem u Vítězného oblouku. Blízký Parc du Cinguantenaire je klidných místečkem, až tedy na zelené papoušky, co se prohánějí ve větvích stromů a skřehotají. (Ale možná je to náhoda a jenom někomu uletěli z padesátimetrové voliéry.)

Vzhledem k blízkosti jednotlivých míst jsme už první den oběhly většinu. Na druhý den nám zbylo navštívit muzeum čokolády - je to důležitý! Krom objevení a historie zpracování kakaovým bobů jsme viděly, jak se dělají vyhlášené ruční belgické pralinky, je to docela věda. Krásný zážitek to byl, zvlášť degustace čokolád a pralinek.

Čokoládové plíšky na ochutnání - bílá, mléčná, hořká

Dalším cílem bylo Atomium. Obrovský stříbřitý model atomu ze Světové výstavy se hrdě tyčí nad Bruselem. To už jsme vzaly na pomoc metro. Oběhly jsme ho ze všech stran (ten atom, ne metro) a pak vyrazily do miniatur parku MiniEuropa. Po zaplacení vstupu jsme za dvě hodinky procestovaly celou Evropu :) Dokonce i Prahu s Orlojem tam mají. Nicméně já si nejvíc oblíbila Vesuv s efekty. Nejen, že se z něj kouřilo, dokonce si člověk vyzkoušel i jak je cítit takové zemětřesení!

Po návratu metrem zpět do centra jsme ještě vyrazili k bazilice Sacré Coeur, která má i s celým okolním parkem své kouzlo. Po celém dni následovala odměna - belgické hranolky. Musím říct, že to byly ty nejlepší hranolky, co jsem kdy jedla! S pálivou omáčkou Samuraj na vršku. (Kouzlo je jak v kvalitních bramborách, tak prý ve smažení - smaží se v různých kádích, kde je olej o různých teplotách. V každé fritéze pak zůstanou jen okolo 2 minut, tak nenasáknou tuk a jsou krásně křupavé.) K jídlu patří dobré pití, tak jsme se vydaly okoštovat místní pivo. Belgie je na své pivo hrozně hrdá, ale upřímně, chvalte Čechovi belgické pivo. Není nejhorší, ale nějak mě taky nenadchlo.

DEN 3. - 4. Brugge
Dopoledne třetího dne jsme sedly na vlak a za hodinku byly na nádraží tzv. Benátek Severu - Brugge. Zvládly jsme dojít na hostel a do centra, pak se rozpršelo a my se jen tak poflakovaly a odpočívaly.
Čtvrtý den už naštěstí vylezlo Slunko a my se jaly obdivovat místní kanály. Mě třeba mimo jiné hrozně zaujala nemocnice sv. Jana. Byl to obrovský komplex historických budov, staré lékárny a bylinkových zahrad, kde právě od 11 st. byla nemocnice provozována.

Dále jsme vyťapaly 644 schodů na věž Belfried, která se nachází na hlavní náměstí Markt. Výhled byl z věže úžasný, ovšem cesta byla krkolomná a dobrodružná, místy skutečně uzounké schody, kam jsem se sotva vešla (a to si nemyslím, že jsem tlustá).

Poté jsme se rozhodly obhlédnout centra duševní podpory, kostel Panny Marie s nejvyšší 112 m věží v Brugge (2. největší v Belgii) a katedrála St. Salvator. Ještě tam mají katebrálu sv. krve, kde je na oltáři ve flakonkách vystavena Kristova krev. Když už v Benátkách, tak i s projížďkou po místních kanálech, což je jedna z nejmasovějších místních atrakcí.

Celý den byl zakončen porcházkou okolo vnějšího kanálu, kde se na promenádě k obdivu vystavují 4 větrné mlýny.

DEN 5. - 6. Antwerp
Pátý den jsme se posunuly na trati do přístavu Antwerp opět na nádraží. Ale na jaké! Upřímně se mi nádraží líbilo úplně nejvíc z celých Antwerp. Peróny a koleje jsou ve třech podlažích nad sebou a historická budova je opravdu majestátní. Vysoké stropy, sloupy a schodiště z mramoru, všude pozlátko, hlasy se v hale rozléhají. Úžasný, fakt. A že už jsem viděla nepočítaně nádražích budov! Zbytek dne jsme couraly po hlavní nákupní ulici.

Šestého dne jsme prozkoumaly samotný přístav s doky a starým hradem, který byl zrovna opravován. Ono celé město bylo opravováno a rozkopáno. V centru je k vidění opět náměstí s radnicí a cehovními domy, katedrála se 113 m věží - tj. nejvyšší budova celé země, a samozřejmě Rubensovo socha v nadživotní velikosti. Odsud totiž slavný malíř pocházel a jeho odkaz je patrný na každém kroku.
Cesta na letiště, která následovala, už není tak zajímavá.

Shrnula bych celý výlet takto: Nejvíc se mi líbilo v Brugge. Malé městečko bylo příjemným překvapením, panovala tam takové zvláštní pohoda. Brusel je město krásné, přátelské, různorodé, stejně jako tři národy, které tam žijí. Antwerpy jsou prostě přístav alias moderní evropské město se spoustou lidí, obchodních domů a podobně. Někdo to má rád, mně tam chybělo to kouzlo. Dál jsem se naučila pár slovíček francouzsky, protože je FR dost používaná (i víc než nizozemština, ač statistiky udávají něco jiného). Německy se mluví dost sporadicky. Lidé jsou ale ochotní a přátelští, celá Belgie na mě působí vyspěle a velmi příjemně. Jsem ráda, že jsem jela.

Co vy a zářijové výletění? Nebo jste spíš žili nástupem do školy? Podělte se! :)

Lux

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.